Untuk pengetahuan ustaz,ibu saya telah menyuruh saya memakai tudung
ketika saya berumur 13 tahun lagi. Saya hanya menurut katanya kerana
bimbang dimarahi. Walaupun begitu, sekarang saya tidak lekat memakai
tudung. Ini diketahui oleh ibu saya, dia hanya mampu membebel dan
berkata, adik nak buat dosa, adik tanggung la sendiri, ibu dah buat apa
yang patut.
Sekarang saya sudah bekerja dan hanya memakai tudung
di tempat kerja sahaja kerana di tempat saya, tindakan undang-undang
akan dikenakan sekiranya pekerja tidak memakai tudung. Saya tahu hukum
tidak menutup aurat, tetapi buat waktu sekarang, hati saya tidak
terbuka lagi untuk terus menutup aurat (rambut dan leher).
Cara
pemakaian saya tidak seperti rakan-rakan saya yang menutup aurat.
Mereka bertudung tetapi pemakaian mereka tidak melambangkan imej
mereka. Baju, seluar ketat yang menampakkan susuk tubuh.
Bagi
yang memakai baju kurung, ada yang dari kain yang nipis dan jarang.
Bagi yang berbaju kebaya, ianya terlalu ketat, berkain belah sehingga
menampakkan betis dan jarang. Ada yang tidak memakai seluar tetapi
memakai skirt panjang. Walaupun begitu, ianya ketat dan menampakkan
garis pakaian dalam yang dipakainya.
Tudung yang dipakai pula
tidak menutupi dada. Lelaki-lelaki yang memandang tidak berkelip
melihat mereka. Ada juga rakan saya yang betul-betul menutup aurat
tetapi perangai dan kelakuan mereka lebih teruk dari perempuan yang
tidak memakai tudung. Tidak menunaikan solat, panjang tangan,
mengumpat, melayan lelaki yang bukan muhrim, pengotor dan pelbagai
karenah lagi. Walaupun saya tidak memakai tudung, saya menjaga solat,
pemakaian dan tingkah laku saya.
Kawan-kawan saya ini ada
menyuruh saya supaya terus memakai tudung tetapi saya tidak mahu
menjadi hipokrit. Saya mahu berubah kerana saya sendiri yang ingin
berubah. Saya mahu melakukannya dengan ikhlas, bukan kerana disuruh.
Saya tahu hari itu akan tiba tetapi bukan sekarang.
Semoga ALLAH membuka hati saya untuk terus memakai tudung. Amiin...
- Diera -
JAWAPAN
Ada beberapa perkara yang saudari utarakan dalam soalan dan ingin saya berikan respon ringkas. Iaitu :-
1) Isu tidak mahu bertudung ( menutup aurat) tanpa ikhlas kerana tidak mahu hipokrit serta tidak mahu berubah kerana disuruh.
Sebenarnya isu ini telah agak banyak saya sentuh di dalam artikel-artikel yang lalu seperti berikut :-
* Aurat wanita apa sudah jadi?
* Wanita, aurat dan Kerjaya
Namun
demikian, disebabkan soalan ini ada menyentuh beberapa isu yang agak
semasa dan kerap, saya berasa perlu untuk memberikan ulasan tambahan.
Begini ulasannya, Allah swt dan RasulNya telah mengarahkan seluruh wanita muslimah untuk menutup aurat dan bukan hanya bertudung.
Justeru,
sama ada seseorang itu ikhlas atau tidak, suka atau tidak, disuruh oleh
orang lain atau terbit dari hatinya sendiri, dia tetap WAJIB di sisi
Allah untuk melaksanakan kewajiban itu.
Sebagaimana seorang
pemandu tidak berhemah warganegara Malaysia yang menetap di United
Kingdom (UK), dia akan terpaksa mengubah cara pemanduannya kerana hemah
pemandu di UK amat tinggi, sesiapa sahaja yang kurang berhemah akan
segera mendapat teguran pemandu lain, malah adakalanya pemandu lain
akan segera menelefon polis atau mencatat nombor plat kereta untuk
diadukan kepada polis.
Atas sebab itu, pemandu yang asalnya
‘brutal' di Malaysia, TERPAKSA berubah di UK. Tidak kiralah sama ada
dia berubah kerana hipokrit, terpaksa, tidak ikhlas atau apa jua sebab
lauaran. Hakikatnya, dia MESTI berubah, kerana itu adalah system dan
regulasinya. Mengabaikannya akan membawa mudarat kepada diri sendiri
dan pemandu orang lain.
Sama seperti menutup aurat dan
bertudung, itu adalah regulasi oleh agama Islam, mengabaikannya akan
membawa mudarat spiritual kepada diri sendiri dan juga orang lain
(kerana setiap lelaki yang melihat aurat wanita bukan mahram, akan
berdosa dan dosanya dikongsi bersama oleh wanita tersebut).!
Justeru
itu, hipokrit tidak boleh sama sekali menjadi PENGHALANG untuk
mengerjakan semua KEWAJIBAN agama, termasuk menutup aurat. Ia adalah
arahan Allah dan hak Allah untuk menguji hambanya.
Sama seperti
mendirikan solat, membayar zakat, puasa Ramadhan dan semua arahan serta
larangan Islam yang lain, sama ada seseorang itu ikhlas atau tidak,
terpaksa atau tidak. Kewajiban untuk melakukan semua arahan wajib dan
menjauhi larangan yang diharam tetap tertanggung di atas bahunya,
walaupun dia tidak ikhlas atau masih gagal mencapai tahap Ikhlas.
Apa
yang perlu diusahakan adalah terus menerus berusaha memperoleh ikhlas
semasa melaksanakan perintah dan menjauhi larangan itu. Itu boleh
dianggap sebagai adalah level kedua kesempurnaan ibadah. Level pertama
adalah mesti melaksanakan tuntutan Islam.
Perlu diingat, jika
seseorang menutup aurat dan menunaikan solat secara ikhlas atau separa
ikhlas, maka dia akan beroleh ganjaran sekadar keikhlasannya. Namun
tanggungjawab fizikal yang diwajibkan oleh agama dikira sudah
terlaksana secara zahirnya. ATAU kata lainnya, tatkala itu dia hanya
BERDOSA SEKALI iaitu kerana tidak melaksanakannya secara ikhlas, tetapi
dia terhindar dari dosa tidak mengerjakan yang wajib ke atasnya secara
zahir.
Namun jika dia degil dan tidak menutup aurat, tidak juga
solat atas alasan TIDAK IKHLAS, TIDAK MAHU HIPOKRIT dan sebagainya.
Tindakannya itu menjadikannya BERDOSA di sisi Allah secara fizikal dan
juga spiritual, atau dalam kata lainnya, dia berdosa DUA KALI. Dosa di
level pertama dan kedua sekaligus, malah lebih musnah apabila dosa
level pertama itu sangat mudah bercambah apabila ia berjangkit kepada
orang lain, seperti apabila sahaja ada mata lelaki bukan mahram yang
melihat, ketika itu dosa bukan hanya dua kali tetapi sebanyak mata
lelaki yang melihat.
Adapun bagi mereka yang tidak ikhlas tadi, at least dia sudah terselamat dari cambahan dosa dari mata lelaki.
Kesimpulannya,
‘ingin berubah hasil hati sendiri', ‘tidak ikhlas' dan ‘tidak mahu
hipokrit' itu semuanya hanya bisikan syaitan yang ingin menyesatkan
hamba Allah agar terus menerus menjauhi kewajibannya. Sedarlah agar
jangan lagi terpedaya, ingatlah berterusan dalam dosa sedang mengetahui
hukumnya akan terus menerus menambah besar kemurkaan Allah swt dan akan
menjadikan diri sama sekali TIDAK MAMPU berubah di satu hari nanti yang
diharapkan.
2) MEREKA YANG BERTUDUNG TAPI TIDAK SEMPURNA DAN BERAKHLAK BURUK.
Sebelum mengulas, isu sebegini telah pernah saya ulas sbeelum ini di artikel : Bertudung Sambil Hina Hukum
Kembali
kepada persoalan saudari, dari bait-bait ayat saudari, kelihatan
saudari begitu benci dan terganggu serta terkesan dengan keburukan
akhlak dan cara tutupan aurat rakan sekerja yang lain yang dikatakan
memakai tudung tetapi ketat dan sebagainya. Sehingga saudari merasa
mereka semua hipokrit, buruk perangai, pengotor dan sebagainya, walau
bertudung.
Sebelum itu, saya perlu ingatkan saudari dikira
bertuah kerana mendapat kerja di sebuah syarikat yang begitu perihatin
dalam masalah agama sehingga mewajibkan kakitangan mereka untuk menutup
aurat.
Satu perkara mesti jelas juga, semua wanita yang
bertudung tetapi berbaju ketat, skirt panjang terbelah, berbaju kebaya
sempit dan sebagainya, semua mereka berada di satu level pada pandangan
Islam. Iaitu SEMUA SEDANG MELAKUKAN DOSA DAN SEMUA TIDAK MENUTUP AURAT.
Justeru,
adalah SALAH bagi saudari menganggap ‘rakan sekerja itu' SEBAGAI
MENUTUP AURAT TETAPI BURUK AKHLAK DAN BEROSA. Sebabnya, mereka juga
TIDAK MENUTUP AURAT.
Malah jika mereka benar-benar menutup aurat
sekalipun, adalah SALAH untuk merujuk kepada mereka dalam menetap
pendirian sama ada saudari perlu sudah sampai masa untuk menutup aurat
atau tidak.
Ingatlah bahawa yang diwajibkan oleh Allah bukanlah
hanya bertudung kepala dan menutup leher, tetapi menutup seluruh
bahagian aurat tubuh sebagaimana yang telah saya terangkan di dalam
artikel ‘Aurat Wanita Apa Sudah Jadi'
Selain itu, adalah salah
sama sekali dalam hal ehwal agama, untuk kita membandingkan diri kita
dengan mereka yang lebih buruk agama dan akhlak. Ia adalah teknik
Syaitan uuntuk menghentikan seseorang dari melakukan usaha pemulihan
diri kepada yang lebih baik.
Jelas dari hadis Nabi s.a.w, dalam
hal agama dan kepatuhannya, kita mesti sentiasa melihat mereka yang
lebih dari kita, agar kita terus berusaha
Manakala dalam hal
keduniaan, barulah kita disuruh oleh Islam untuk melihat mereka yang
kurang berbanding kita, agar kita lebih tahu untuk bersyukur dan tidak
dijangkiti penyakit tamak.
Sabda Nabi :-
خَصْلَتَانِ من
كَانَتَا فيه كَتَبَهُ الله شَاكِرًا صَابِرًا وَمَنْ لم تَكُونَا فيه لم
يَكْتُبْهُ الله شَاكِرًا ولا صَابِرًا من نَظَرَ في دِينِهِ إلى من هو
فَوْقَهُ فَاقْتَدَى بِهِ ونظر في دُنْيَاهُ إلى من هو دُونَهُ فَحَمِدَ
اللَّهَ على ما فَضَّلَهُ بِهِ عليه ..
Ertinya : Dua perkara
yang sesiapa dapat perolehinya akan ditulis dirinya sebagai hamba yang
bersyukur dan sabar, sesiapa yang gagal dalamnya, tidak akan ditulis
sebagai orang bersyukur dan sabar. Iaitu sesiapa yang melihat tentang
agamanya kepada mereka yang jauh lebih baik darinya, lalu ia berusaha
mengikutinya, dan dalam hal keduniaan mereka melihat kepada orang-orang
yang kurang darinya sehingga ia memuji Allah atas nikmat yang
diperolehinya .. ( Riwayat At-Tirmidzi, 4/665 ; Hadis Sohih menurut
Tirmidzi dan Albani)
3) WALAUPUN TIDAK MEMAKAI TUDUNG (MENUTUP AURAT) TETAPI MASIH JAGA SOLAT DAN MAMPU MENJAGA TINGKAH LAKU.
Tahniah
atas kemampuan saudari untuk terus menjaga solat dan menjaga tingkah
laku, namun solat yang hakiki dan ikhlas akan menghasilkan seorang yang
gerun melakukan dosa, serta akan mendorong sesoerang untuk tanpa lengah
menunaikan tanggungjawab yang diarahkan Allah.
Namun apabila
saudari terus redha dalam pembukaan aurat sedangkan saudari menunaikan
solat, ia bermakna solat saudari juga bermasalah. Tapi jangan pula
mengatakan, "kalau begitu saya tak mahu solat kerana tak mahu
hipokrit", ia telah kita bincang di atas tadi.
Juga, buktikan
kepada diri bahawa jagaan solat saudari adalah benar-benar sebuah
ketaatan dan bukan hanya kosong tanpa isi. Tanda awal ia adalah
benar-benar sebuah solat adalah saudari akan terbuka hati dengan cepat
untuk menutup aurat tanpa terkesan dek buruk perangai orang sekitar
yang kononnya menutup aurat tetapi buruk.
Justeru, saya
menasihatkan saudari agar segera keluar dari jenis individu yang
saudari sendiri benci (bertudung atau tutup aurat tapi tak solat,
mengumpat dsbgnya). Saudari membenci perangai mereka tetapi dari sudut
pandangan agama, saudari sebenanrya adalah sebahagian dari mereka
kerana :
Mereka yang menutup aurat dan buruk perangai adalah sama darjatnya dengan mereka yang solat tapi tidak menutup aurat.
Kedua-duanya tidak bertanggungjawab terhadap Allah dan sedang melakukan dosa.
Malah
saudari juga patut bersyukur mendapat ibu yang prihatin soal kewajiban
agama, terlalu ramai ibu di zaman ini yang hanyut dan lebih suka anak
perempuan mereka mengikuti gaya yang disukai syaitan iaitu seksi.
Lalu
apabila ibu menyuruh, Allah juga mengarahkan, maka saudari bukan sahaja
berdosa kerana aurat saudari yang terbuka, malah juga berdosa kerana
tidak mematuhi suruhan dan harapan ibu, selain berdosa melanggar arahan
Allah.
Bukankah mentaati ibu dalam hal yang tidak membawa dosa
adalah WAJIB?. Dan jatuh derhaka bagi seorang anak yang mengguris
perasaan ibu, khususnya dalam hal nasihat ibu untuk kita mentaati
arahan Allah swt.
4) BUKAN SEKARANG MASA UNTUK BERUBAH.?
Jika
bukan sekarang, maka adakah apabila sudah terlantar di rumah mayat baru
ingin beurbah. Sedarilah wahai diri, bahawa kematian akan datang secara
tiba-tiba dan tiada sebarang jaminan umur masih panjang beberapa minggu
lagi.
Kebaikan dan pelaksanaan tanggungjawab jangan sesekali ditangguhkan, kelak tidak kempunan di hadapan Allah.
Moga Allah membantu saudari untuk segera berubah dan terbuka untuk menerima jawapan ini.
Saya
juga doakan saudari untuk segera berHIJRAH KE ARAH kebaikan, dan
teruslah kita semua berusaha untuk ikhlas dalam semua amalan kita.
Sekian
Zaharuddin Abd Rahman
www.zaharuddin.net
Note: Langar jer lampu trafik walaupun warna merah kerana tak nak jadi hipokrit.
Untuk pengetahuan ustaz,ibu saya telah menyuruh saya memakai tudung
ketika saya berumur 13 tahun lagi. Saya hanya menurut katanya kerana
bimbang dimarahi. Walaupun begitu, sekarang saya tidak lekat memakai
tudung. Ini diketahui oleh ibu saya, dia hanya mampu membebUntuk pengetahuan ustaz,ibu saya telah menyuruh saya memakai tudung
ketika saya berumur 13 tahun lagi. Saya hanya menurut katanya kerana
bimbang dimarahi. Walaupun begitu, sekarang saya tidak lekat memakai
tudung. Ini diketahui oleh ibu saya, dia hanya mampu membebel dan
berkata, adik nak buat dosa, adik tanggung la sendiri, ibu dah buat apa
yang patut.
Sekarang saya sudah bekerja dan hanya memakai tudung
di tempat kerja sahaja kerana di tempat saya, tindakan undang-undang
akan dikenakan sekiranya pekerja tidak memakai tudung. Saya tahu hukum
tidak menutup aurat, tetapi buat waktu sekarang, hati saya tidak
terbuka lagi untuk terus menutup aurat (rambut dan leher).
Cara
pemakaian saya tidak seperti rakan-rakan saya yang menutup aurat.
Mereka bertudung tetapi pemakaian mereka tidak melambangkan imej
mereka. Baju, seluar ketat yang menampakkan susuk tubuh.
Bagi
yang memakai baju kurung, ada yang dari kain yang nipis dan jarang.
Bagi yang berbaju kebaya, ianya terlalu ketat, berkain belah sehingga
menampakkan betis dan jarang. Ada yang tidak memakai seluar tetapi
memakai skirt panjang. Walaupun begitu, ianya ketat dan menampakkan
garis pakaian dalam yang dipakainya.
Tudung yang dipakai pula
tidak menutupi dada. Lelaki-lelaki yang memandang tidak berkelip
melihat mereka. Ada juga rakan saya yang betul-betul menutup aurat
tetapi perangai dan kelakuan mereka lebih teruk dari perempuan yang
tidak memakai tudung. Tidak menunaikan solat, panjang tangan,
mengumpat, melayan lelaki yang bukan muhrim, pengotor dan pelbagai
karenah lagi. Walaupun saya tidak memakai tudung, saya menjaga solat,
pemakaian dan tingkah laku saya.
Kawan-kawan saya ini ada
menyuruh saya supaya terus memakai tudung tetapi saya tidak mahu
menjadi hipokrit. Saya mahu berubah kerana saya sendiri yang ingin
berubah. Saya mahu melakukannya dengan ikhlas, bukan kerana disuruh.
Saya tahu hari itu akan tiba tetapi bukan sekarang.
Semoga ALLAH membuka hati saya untuk terus memakai tudung. Amiin...
- Diera -
JAWAPAN
Ada beberapa perkara yang saudari utarakan dalam soalan dan ingin saya berikan respon ringkas. Iaitu :-
1) Isu tidak mahu bertudung ( menutup aurat) tanpa ikhlas kerana tidak mahu hipokrit serta tidak mahu berubah kerana disuruh.
Sebenarnya isu ini telah agak banyak saya sentuh di dalam artikel-artikel yang lalu seperti berikut :-
* Aurat wanita apa sudah jadi?
* Wanita, aurat dan Kerjaya
Namun
demikian, disebabkan soalan ini ada menyentuh beberapa isu yang agak
semasa dan kerap, saya berasa perlu untuk memberikan ulasan tambahan.
Begini ulasannya, Allah swt dan RasulNya telah mengarahkan seluruh wanita muslimah untuk menutup aurat dan bukan hanya bertudung.
Justeru,
sama ada seseorang itu ikhlas atau tidak, suka atau tidak, disuruh oleh
orang lain atau terbit dari hatinya sendiri, dia tetap WAJIB di sisi
Allah untuk melaksanakan kewajiban itu.
Sebagaimana seorang
pemandu tidak berhemah warganegara Malaysia yang menetap di United
Kingdom (UK), dia akan terpaksa mengubah cara pemanduannya kerana hemah
pemandu di UK amat tinggi, sesiapa sahaja yang kurang berhemah akan
segera mendapat teguran pemandu lain, malah adakalanya pemandu lain
akan segera menelefon polis atau mencatat nombor plat kereta untuk
diadukan kepada polis.
Atas sebab itu, pemandu yang asalnya
‘brutal' di Malaysia, TERPAKSA berubah di UK. Tidak kiralah sama ada
dia berubah kerana hipokrit, terpaksa, tidak ikhlas atau apa jua sebab
lauaran. Hakikatnya, dia MESTI berubah, kerana itu adalah system dan
regulasinya. Mengabaikannya akan membawa mudarat kepada diri sendiri
dan pemandu orang lain.
Sama seperti menutup aurat dan
bertudung, itu adalah regulasi oleh agama Islam, mengabaikannya akan
membawa mudarat spiritual kepada diri sendiri dan juga orang lain
(kerana setiap lelaki yang melihat aurat wanita bukan mahram, akan
berdosa dan dosanya dikongsi bersama oleh wanita tersebut).!
Justeru
itu, hipokrit tidak boleh sama sekali menjadi PENGHALANG untuk
mengerjakan semua KEWAJIBAN agama, termasuk menutup aurat. Ia adalah
arahan Allah dan hak Allah untuk menguji hambanya.
Sama seperti
mendirikan solat, membayar zakat, puasa Ramadhan dan semua arahan serta
larangan Islam yang lain, sama ada seseorang itu ikhlas atau tidak,
terpaksa atau tidak. Kewajiban untuk melakukan semua arahan wajib dan
menjauhi larangan yang diharam tetap tertanggung di atas bahunya,
walaupun dia tidak ikhlas atau masih gagal mencapai tahap Ikhlas.
Apa
yang perlu diusahakan adalah terus menerus berusaha memperoleh ikhlas
semasa melaksanakan perintah dan menjauhi larangan itu. Itu boleh
dianggap sebagai adalah level kedua kesempurnaan ibadah. Level pertama
adalah mesti melaksanakan tuntutan Islam.
Perlu diingat, jika
seseorang menutup aurat dan menunaikan solat secara ikhlas atau separa
ikhlas, maka dia akan beroleh ganjaran sekadar keikhlasannya. Namun
tanggungjawab fizikal yang diwajibkan oleh agama dikira sudah
terlaksana secara zahirnya. ATAU kata lainnya, tatkala itu dia hanya
BERDOSA SEKALI iaitu kerana tidak melaksanakannya secara ikhlas, tetapi
dia terhindar dari dosa tidak mengerjakan yang wajib ke atasnya secara
zahir.
Namun jika dia degil dan tidak menutup aurat, tidak juga
solat atas alasan TIDAK IKHLAS, TIDAK MAHU HIPOKRIT dan sebagainya.
Tindakannya itu menjadikannya BERDOSA di sisi Allah secara fizikal dan
juga spiritual, atau dalam kata lainnya, dia berdosa DUA KALI. Dosa di
level pertama dan kedua sekaligus, malah lebih musnah apabila dosa
level pertama itu sangat mudah bercambah apabila ia berjangkit kepada
orang lain, seperti apabila sahaja ada mata lelaki bukan mahram yang
melihat, ketika itu dosa bukan hanya dua kali tetapi sebanyak mata
lelaki yang melihat.
Adapun bagi mereka yang tidak ikhlas tadi, at least dia sudah terselamat dari cambahan dosa dari mata lelaki.
Kesimpulannya,
‘ingin berubah hasil hati sendiri', ‘tidak ikhlas' dan ‘tidak mahu
hipokrit' itu semuanya hanya bisikan syaitan yang ingin menyesatkan
hamba Allah agar terus menerus menjauhi kewajibannya. Sedarlah agar
jangan lagi terpedaya, ingatlah berterusan dalam dosa sedang mengetahui
hukumnya akan terus menerus menambah besar kemurkaan Allah swt dan akan
menjadikan diri sama sekali TIDAK MAMPU berubah di satu hari nanti yang
diharapkan.
2) MEREKA YANG BERTUDUNG TAPI TIDAK SEMPURNA DAN BERAKHLAK BURUK.
Sebelum mengulas, isu sebegini telah pernah saya ulas sbeelum ini di artikel : Bertudung Sambil Hina Hukum
Kembali
kepada persoalan saudari, dari bait-bait ayat saudari, kelihatan
saudari begitu benci dan terganggu serta terkesan dengan keburukan
akhlak dan cara tutupan aurat rakan sekerja yang lain yang dikatakan
memakai tudung tetapi ketat dan sebagainya. Sehingga saudari merasa
mereka semua hipokrit, buruk perangai, pengotor dan sebagainya, walau
bertudung.
Sebelum itu, saya perlu ingatkan saudari dikira
bertuah kerana mendapat kerja di sebuah syarikat yang begitu perihatin
dalam masalah agama sehingga mewajibkan kakitangan mereka untuk menutup
aurat.
Satu perkara mesti jelas juga, semua wanita yang
bertudung tetapi berbaju ketat, skirt panjang terbelah, berbaju kebaya
sempit dan sebagainya, semua mereka berada di satu level pada pandangan
Islam. Iaitu SEMUA SEDANG MELAKUKAN DOSA DAN SEMUA TIDAK MENUTUP AURAT.
Justeru,
adalah SALAH bagi saudari menganggap ‘rakan sekerja itu' SEBAGAI
MENUTUP AURAT TETAPI BURUK AKHLAK DAN BEROSA. Sebabnya, mereka juga
TIDAK MENUTUP AURAT.
Malah jika mereka benar-benar menutup aurat
sekalipun, adalah SALAH untuk merujuk kepada mereka dalam menetap
pendirian sama ada saudari perlu sudah sampai masa untuk menutup aurat
atau tidak.
Ingatlah bahawa yang diwajibkan oleh Allah bukanlah
hanya bertudung kepala dan menutup leher, tetapi menutup seluruh
bahagian aurat tubuh sebagaimana yang telah saya terangkan di dalam
artikel ‘Aurat Wanita Apa Sudah Jadi'
Selain itu, adalah salah
sama sekali dalam hal ehwal agama, untuk kita membandingkan diri kita
dengan mereka yang lebih buruk agama dan akhlak. Ia adalah teknik
Syaitan uuntuk menghentikan seseorang dari melakukan usaha pemulihan
diri kepada yang lebih baik.
Jelas dari hadis Nabi s.a.w, dalam
hal agama dan kepatuhannya, kita mesti sentiasa melihat mereka yang
lebih dari kita, agar kita terus berusaha
Manakala dalam hal
keduniaan, barulah kita disuruh oleh Islam untuk melihat mereka yang
kurang berbanding kita, agar kita lebih tahu untuk bersyukur dan tidak
dijangkiti penyakit tamak.
Sabda Nabi :-
خَصْلَتَانِ من
كَانَتَا فيه كَتَبَهُ الله شَاكِرًا صَابِرًا وَمَنْ لم تَكُونَا فيه لم
يَكْتُبْهُ الله شَاكِرًا ولا صَابِرًا من نَظَرَ في دِينِهِ إلى من هو
فَوْقَهُ فَاقْتَدَى بِهِ ونظر في دُنْيَاهُ إلى من هو دُونَهُ فَحَمِدَ
اللَّهَ على ما فَضَّلَهُ بِهِ عليه ..
Ertinya : Dua perkara
yang sesiapa dapat perolehinya akan ditulis dirinya sebagai hamba yang
bersyukur dan sabar, sesiapa yang gagal dalamnya, tidak akan ditulis
sebagai orang bersyukur dan sabar. Iaitu sesiapa yang melihat tentang
agamanya kepada mereka yang jauh lebih baik darinya, lalu ia berusaha
mengikutinya, dan dalam hal keduniaan mereka melihat kepada orang-orang
yang kurang darinya sehingga ia memuji Allah atas nikmat yang
diperolehinya .. ( Riwayat At-Tirmidzi, 4/665 ; Hadis Sohih menurut
Tirmidzi dan Albani)
3) WALAUPUN TIDAK MEMAKAI TUDUNG (MENUTUP AURAT) TETAPI MASIH JAGA SOLAT DAN MAMPU MENJAGA TINGKAH LAKU.
Tahniah
atas kemampuan saudari untuk terus menjaga solat dan menjaga tingkah
laku, namun solat yang hakiki dan ikhlas akan menghasilkan seorang yang
gerun melakukan dosa, serta akan mendorong sesoerang untuk tanpa lengah
menunaikan tanggungjawab yang diarahkan Allah.
Namun apabila
saudari terus redha dalam pembukaan aurat sedangkan saudari menunaikan
solat, ia bermakna solat saudari juga bermasalah. Tapi jangan pula
mengatakan, "kalau begitu saya tak mahu solat kerana tak mahu
hipokrit", ia telah kita bincang di atas tadi.
Juga, buktikan
kepada diri bahawa jagaan solat saudari adalah benar-benar sebuah
ketaatan dan bukan hanya kosong tanpa isi. Tanda awal ia adalah
benar-benar sebuah solat adalah saudari akan terbuka hati dengan cepat
untuk menutup aurat tanpa terkesan dek buruk perangai orang sekitar
yang kononnya menutup aurat tetapi buruk.
Justeru, saya
menasihatkan saudari agar segera keluar dari jenis individu yang
saudari sendiri benci (bertudung atau tutup aurat tapi tak solat,
mengumpat dsbgnya). Saudari membenci perangai mereka tetapi dari sudut
pandangan agama, saudari sebenanrya adalah sebahagian dari mereka
kerana :
Mereka yang menutup aurat dan buruk perangai adalah sama darjatnya dengan mereka yang solat tapi tidak menutup aurat.
Kedua-duanya tidak bertanggungjawab terhadap Allah dan sedang melakukan dosa.
Malah
saudari juga patut bersyukur mendapat ibu yang prihatin soal kewajiban
agama, terlalu ramai ibu di zaman ini yang hanyut dan lebih suka anak
perempuan mereka mengikuti gaya yang disukai syaitan iaitu seksi.
Lalu
apabila ibu menyuruh, Allah juga mengarahkan, maka saudari bukan sahaja
berdosa kerana aurat saudari yang terbuka, malah juga berdosa kerana
tidak mematuhi suruhan dan harapan ibu, selain berdosa melanggar arahan
Allah.
Bukankah mentaati ibu dalam hal yang tidak membawa dosa
adalah WAJIB?. Dan jatuh derhaka bagi seorang anak yang mengguris
perasaan ibu, khususnya dalam hal nasihat ibu untuk kita mentaati
arahan Allah swt.
4) BUKAN SEKARANG MASA UNTUK BERUBAH.?
Jika
bukan sekarang, maka adakah apabila sudah terlantar di rumah mayat baru
ingin beurbah. Sedarilah wahai diri, bahawa kematian akan datang secara
tiba-tiba dan tiada sebarang jaminan umur masih panjang beberapa minggu
lagi.
Kebaikan dan pelaksanaan tanggungjawab jangan sesekali ditangguhkan, kelak tidak kempunan di hadapan Allah.
Moga Allah membantu saudari untuk segera berubah dan terbuka untuk menerima jawapan ini.
Saya
juga doakan saudari untuk segera berHIJRAH KE ARAH kebaikan, dan
teruslah kita semua berusaha untuk ikhlas dalam semua amalan kita.
Sekian
Zaharuddin Abd Rahman
www.zaharuddin.net
Note: Langar jer lampu trafik walaupun warna merah kerana tak nak jadi hipokrit.el dan
berkata, adik nak buat dosa, adik tanggung la sendiri, ibu dah buat apa
yang patut.
Sekarang saya sudah bekerja dan hanya memakai tudung
di tempat kerja sahaja kerana di tempat saya, tindakan undang-undang
akan dikenakan sekiranya pekerja tidak memakai tudung. Saya tahu hukum
tidak menutup aurat, tetapi buat waktu sekarang, hati saya tidak
terbuka lagi untuk terus menutup aurat (rambut dan leher).
Cara
pemakaian saya tidak seperti rakan-rakan saya yang menutup aurat.
Mereka bertudung tetapi pemakaian mereka tidak melambangkan imej
mereka. Baju, seluar ketat yang menampakkan susuk tubuh.
Bagi
yang memakai baju kurung, ada yang dari kain yang nipis dan jarang.
Bagi yang berbaju kebaya, ianya terlalu ketat, berkain belah sehingga
menampakkan betis dan jarang. Ada yang tidak memakai seluar tetapi
memakai skirt panjang. Walaupun begitu, ianya ketat dan menampakkan
garis pakaian dalam yang dipakainya.
Tudung yang dipakai pula
tidak menutupi dada. Lelaki-lelaki yang memandang tidak berkelip
melihat mereka. Ada juga rakan saya yang betul-betul menutup aurat
tetapi perangai dan kelakuan mereka lebih teruk dari perempuan yang
tidak memakai tudung. Tidak menunaikan solat, panjang tangan,
mengumpat, melayan lelaki yang bukan muhrim, pengotor dan pelbagai
karenah lagi. Walaupun saya tidak memakai tudung, saya menjaga solat,
pemakaian dan tingkah laku saya.
Kawan-kawan saya ini ada
menyuruh saya supaya terus memakai tudung tetapi saya tidak mahu
menjadi hipokrit. Saya mahu berubah kerana saya sendiri yang ingin
berubah. Saya mahu melakukannya dengan ikhlas, bukan kerana disuruh.
Saya tahu hari itu akan tiba tetapi bukan sekarang.
Semoga ALLAH membuka hati saya untuk terus memakai tudung. Amiin...
- Diera -
JAWAPAN
Ada beberapa perkara yang saudari utarakan dalam soalan dan ingin saya berikan respon ringkas. Iaitu :-
1) Isu tidak mahu bertudung ( menutup aurat) tanpa ikhlas kerana tidak mahu hipokrit serta tidak mahu berubah kerana disuruh.
Sebenarnya isu ini telah agak banyak saya sentuh di dalam artikel-artikel yang lalu seperti berikut :-
* Aurat wanita apa sudah jadi?
* Wanita, aurat dan Kerjaya
Namun
demikian, disebabkan soalan ini ada menyentuh beberapa isu yang agak
semasa dan kerap, saya berasa perlu untuk memberikan ulasan tambahan.
Begini ulasannya, Allah swt dan RasulNya telah mengarahkan seluruh wanita muslimah untuk menutup aurat dan bukan hanya bertudung.
Justeru,
sama ada seseorang itu ikhlas atau tidak, suka atau tidak, disuruh oleh
orang lain atau terbit dari hatinya sendiri, dia tetap WAJIB di sisi
Allah untuk melaksanakan kewajiban itu.
Sebagaimana seorang
pemandu tidak berhemah warganegara Malaysia yang menetap di United
Kingdom (UK), dia akan terpaksa mengubah cara pemanduannya kerana hemah
pemandu di UK amat tinggi, sesiapa sahaja yang kurang berhemah akan
segera mendapat teguran pemandu lain, malah adakalanya pemandu lain
akan segera menelefon polis atau mencatat nombor plat kereta untuk
diadukan kepada polis.
Atas sebab itu, pemandu yang asalnya
‘brutal' di Malaysia, TERPAKSA berubah di UK. Tidak kiralah sama ada
dia berubah kerana hipokrit, terpaksa, tidak ikhlas atau apa jua sebab
lauaran. Hakikatnya, dia MESTI berubah, kerana itu adalah system dan
regulasinya. Mengabaikannya akan membawa mudarat kepada diri sendiri
dan pemandu orang lain.
Sama seperti menutup aurat dan
bertudung, itu adalah regulasi oleh agama Islam, mengabaikannya akan
membawa mudarat spiritual kepada diri sendiri dan juga orang lain
(kerana setiap lelaki yang melihat aurat wanita bukan mahram, akan
berdosa dan dosanya dikongsi bersama oleh wanita tersebut).!
Justeru
itu, hipokrit tidak boleh sama sekali menjadi PENGHALANG untuk
mengerjakan semua KEWAJIBAN agama, termasuk menutup aurat. Ia adalah
arahan Allah dan hak Allah untuk menguji hambanya.
Sama seperti
mendirikan solat, membayar zakat, puasa Ramadhan dan semua arahan serta
larangan Islam yang lain, sama ada seseorang itu ikhlas atau tidak,
terpaksa atau tidak. Kewajiban untuk melakukan semua arahan wajib dan
menjauhi larangan yang diharam tetap tertanggung di atas bahunya,
walaupun dia tidak ikhlas atau masih gagal mencapai tahap Ikhlas.
Apa
yang perlu diusahakan adalah terus menerus berusaha memperoleh ikhlas
semasa melaksanakan perintah dan menjauhi larangan itu. Itu boleh
dianggap sebagai adalah level kedua kesempurnaan ibadah. Level pertama
adalah mesti melaksanakan tuntutan Islam.
Perlu diingat, jika
seseorang menutup aurat dan menunaikan solat secara ikhlas atau separa
ikhlas, maka dia akan beroleh ganjaran sekadar keikhlasannya. Namun
tanggungjawab fizikal yang diwajibkan oleh agama dikira sudah
terlaksana secara zahirnya. ATAU kata lainnya, tatkala itu dia hanya
BERDOSA SEKALI iaitu kerana tidak melaksanakannya secara ikhlas, tetapi
dia terhindar dari dosa tidak mengerjakan yang wajib ke atasnya secara
zahir.
Namun jika dia degil dan tidak menutup aurat, tidak juga
solat atas alasan TIDAK IKHLAS, TIDAK MAHU HIPOKRIT dan sebagainya.
Tindakannya itu menjadikannya BERDOSA di sisi Allah secara fizikal dan
juga spiritual, atau dalam kata lainnya, dia berdosa DUA KALI. Dosa di
level pertama dan kedua sekaligus, malah lebih musnah apabila dosa
level pertama itu sangat mudah bercambah apabila ia berjangkit kepada
orang lain, seperti apabila sahaja ada mata lelaki bukan mahram yang
melihat, ketika itu dosa bukan hanya dua kali tetapi sebanyak mata
lelaki yang melihat.
Adapun bagi mereka yang tidak ikhlas tadi, at least dia sudah terselamat dari cambahan dosa dari mata lelaki.
Kesimpulannya,
‘ingin berubah hasil hati sendiri', ‘tidak ikhlas' dan ‘tidak mahu
hipokrit' itu semuanya hanya bisikan syaitan yang ingin menyesatkan
hamba Allah agar terus menerus menjauhi kewajibannya. Sedarlah agar
jangan lagi terpedaya, ingatlah berterusan dalam dosa sedang mengetahui
hukumnya akan terus menerus menambah besar kemurkaan Allah swt dan akan
menjadikan diri sama sekali TIDAK MAMPU berubah di satu hari nanti yang
diharapkan.
2) MEREKA YANG BERTUDUNG TAPI TIDAK SEMPURNA DAN BERAKHLAK BURUK.
Sebelum mengulas, isu sebegini telah pernah saya ulas sbeelum ini di artikel : Bertudung Sambil Hina Hukum
Kembali
kepada persoalan saudari, dari bait-bait ayat saudari, kelihatan
saudari begitu benci dan terganggu serta terkesan dengan keburukan
akhlak dan cara tutupan aurat rakan sekerja yang lain yang dikatakan
memakai tudung tetapi ketat dan sebagainya. Sehingga saudari merasa
mereka semua hipokrit, buruk perangai, pengotor dan sebagainya, walau
bertudung.
Sebelum itu, saya perlu ingatkan saudari dikira
bertuah kerana mendapat kerja di sebuah syarikat yang begitu perihatin
dalam masalah agama sehingga mewajibkan kakitangan mereka untuk menutup
aurat.
Satu perkara mesti jelas juga, semua wanita yang
bertudung tetapi berbaju ketat, skirt panjang terbelah, berbaju kebaya
sempit dan sebagainya, semua mereka berada di satu level pada pandangan
Islam. Iaitu SEMUA SEDANG MELAKUKAN DOSA DAN SEMUA TIDAK MENUTUP AURAT.
Justeru,
adalah SALAH bagi saudari menganggap ‘rakan sekerja itu' SEBAGAI
MENUTUP AURAT TETAPI BURUK AKHLAK DAN BEROSA. Sebabnya, mereka juga
TIDAK MENUTUP AURAT.
Malah jika mereka benar-benar menutup aurat
sekalipun, adalah SALAH untuk merujuk kepada mereka dalam menetap
pendirian sama ada saudari perlu sudah sampai masa untuk menutup aurat
atau tidak.
Ingatlah bahawa yang diwajibkan oleh Allah bukanlah
hanya bertudung kepala dan menutup leher, tetapi menutup seluruh
bahagian aurat tubuh sebagaimana yang telah saya terangkan di dalam
artikel ‘Aurat Wanita Apa Sudah Jadi'
Selain itu, adalah salah
sama sekali dalam hal ehwal agama, untuk kita membandingkan diri kita
dengan mereka yang lebih buruk agama dan akhlak. Ia adalah teknik
Syaitan uuntuk menghentikan seseorang dari melakukan usaha pemulihan
diri kepada yang lebih baik.
Jelas dari hadis Nabi s.a.w, dalam
hal agama dan kepatuhannya, kita mesti sentiasa melihat mereka yang
lebih dari kita, agar kita terus berusaha
Manakala dalam hal
keduniaan, barulah kita disuruh oleh Islam untuk melihat mereka yang
kurang berbanding kita, agar kita lebih tahu untuk bersyukur dan tidak
dijangkiti penyakit tamak.
Sabda Nabi :-
خَصْلَتَانِ من
كَانَتَا فيه كَتَبَهُ الله شَاكِرًا صَابِرًا وَمَنْ لم تَكُونَا فيه لم
يَكْتُبْهُ الله شَاكِرًا ولا صَابِرًا من نَظَرَ في دِينِهِ إلى من هو
فَوْقَهُ فَاقْتَدَى بِهِ ونظر في دُنْيَاهُ إلى من هو دُونَهُ فَحَمِدَ
اللَّهَ على ما فَضَّلَهُ بِهِ عليه ..
Ertinya : Dua perkara
yang sesiapa dapat perolehinya akan ditulis dirinya sebagai hamba yang
bersyukur dan sabar, sesiapa yang gagal dalamnya, tidak akan ditulis
sebagai orang bersyukur dan sabar. Iaitu sesiapa yang melihat tentang
agamanya kepada mereka yang jauh lebih baik darinya, lalu ia berusaha
mengikutinya, dan dalam hal keduniaan mereka melihat kepada orang-orang
yang kurang darinya sehingga ia memuji Allah atas nikmat yang
diperolehinya .. ( Riwayat At-Tirmidzi, 4/665 ; Hadis Sohih menurut
Tirmidzi dan Albani)
3) WALAUPUN TIDAK MEMAKAI TUDUNG (MENUTUP AURAT) TETAPI MASIH JAGA SOLAT DAN MAMPU MENJAGA TINGKAH LAKU.
Tahniah
atas kemampuan saudari untuk terus menjaga solat dan menjaga tingkah
laku, namun solat yang hakiki dan ikhlas akan menghasilkan seorang yang
gerun melakukan dosa, serta akan mendorong sesoerang untuk tanpa lengah
menunaikan tanggungjawab yang diarahkan Allah.
Namun apabila
saudari terus redha dalam pembukaan aurat sedangkan saudari menunaikan
solat, ia bermakna solat saudari juga bermasalah. Tapi jangan pula
mengatakan, "kalau begitu saya tak mahu solat kerana tak mahu
hipokrit", ia telah kita bincang di atas tadi.
Juga, buktikan
kepada diri bahawa jagaan solat saudari adalah benar-benar sebuah
ketaatan dan bukan hanya kosong tanpa isi. Tanda awal ia adalah
benar-benar sebuah solat adalah saudari akan terbuka hati dengan cepat
untuk menutup aurat tanpa terkesan dek buruk perangai orang sekitar
yang kononnya menutup aurat tetapi buruk.
Justeru, saya
menasihatkan saudari agar segera keluar dari jenis individu yang
saudari sendiri benci (bertudung atau tutup aurat tapi tak solat,
mengumpat dsbgnya). Saudari membenci perangai mereka tetapi dari sudut
pandangan agama, saudari sebenanrya adalah sebahagian dari mereka
kerana :
Mereka yang menutup aurat dan buruk perangai adalah sama darjatnya dengan mereka yang solat tapi tidak menutup aurat.
Kedua-duanya tidak bertanggungjawab terhadap Allah dan sedang melakukan dosa.
Malah
saudari juga patut bersyukur mendapat ibu yang prihatin soal kewajiban
agama, terlalu ramai ibu di zaman ini yang hanyut dan lebih suka anak
perempuan mereka mengikuti gaya yang disukai syaitan iaitu seksi.
Lalu
apabila ibu menyuruh, Allah juga mengarahkan, maka saudari bukan sahaja
berdosa kerana aurat saudari yang terbuka, malah juga berdosa kerana
tidak mematuhi suruhan dan harapan ibu, selain berdosa melanggar arahan
Allah.
Bukankah mentaati ibu dalam hal yang tidak membawa dosa
adalah WAJIB?. Dan jatuh derhaka bagi seorang anak yang mengguris
perasaan ibu, khususnya dalam hal nasihat ibu untuk kita mentaati
arahan Allah swt.
4) BUKAN SEKARANG MASA UNTUK BERUBAH.?
Jika
bukan sekarang, maka adakah apabila sudah terlantar di rumah mayat baru
ingin beurbah. Sedarilah wahai diri, bahawa kematian akan datang secara
tiba-tiba dan tiada sebarang jaminan umur masih panjang beberapa minggu
lagi.
Kebaikan dan pelaksanaan tanggungjawab jangan sesekali ditangguhkan, kelak tidak kempunan di hadapan Allah.
Moga Allah membantu saudari untuk segera berubah dan terbuka untuk menerima jawapan ini.
Saya
juga doakan saudari untuk segera berHIJRAH KE ARAH kebaikan, dan
teruslah kita semua berusaha untuk ikhlas dalam semua amalan kita.
Sekian
Zaharuddin Abd Rahman
www.zaharuddin.net
Note: Langar jer lampu trafik walaupun warna merah kerana tak nak jadi hipokrit.
Sumber dari: bujang susah
Catitan oleh: Orcu Sengeh :-)
سُبۡحَـٰنَكَ لَا عِلۡمَ لَنَآ إِلَّا مَا عَلَّمۡتَنَآۖ إِنَّكَ أَنتَ ٱلۡعَلِيمُ ٱلۡحَكِيمُ (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
Jumaat, 7 Januari 2011
Khamis, 6 Januari 2011
Kereta Peugeot 504 milik bekas Presiden Iran Ahmadinejad dilelong 1juta dollar AS
Begitulah yang terjadi dengan
kereta bekas milik Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad. Kereta jenis
Peugeot 504 buatan tahun 1977 itu mendapat tawaran satu juta dolar AS,
setelah kenderaan tersebut didaftarkan di halaman lelong antarabangsa
pada Sabtu, 1 Jan 2011.
Berita rasmi Iran IRNA,
mengutip Ketua Organisasi Kesejahteraan Iran Ahmad Esfandiari
mengatakan, penawaran tersebut datang dari negara Arab.
Tetapi dia tidak memberi
penjelasan lebih lanjut. Ahmadinejad pada hari Sabtu membuka jejaring
(www.ahmadinejad-car.com) untuk mengundang penawaran antarabangsa atas
kereta terpakainya.
Sumber dari:-sanggahtoksago.com
Saudara hebat Prisiden Iran Lelong Kerata Peribadi untuk projek pembangunan 60,000 rumah untukk orang cacat dan perempuan miskin macamana Perdana Menteri kita cuma beri seorang untuk rakyat yang jumlah 111juta .... lu pikir ler.....
Catitan dari : Orcu Sengeh :-)
Rabu, 5 Januari 2011
Dr Mohd Asri: Bunuh pengkritk Raja Melayu
Jan 5 2011
Bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata kepercayaan sesetengah pihak bahawa adalah haram untuk mengkritik atau mempunyai pendapat yang berbeza dengan Raja-Raja Melayu, seolah-olah menyamakan kedudukan mereka dengan para Nabi.
Bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata kepercayaan sesetengah pihak bahawa adalah haram untuk mengkritik atau mempunyai pendapat yang berbeza dengan Raja-Raja Melayu, seolah-olah menyamakan kedudukan mereka dengan para Nabi.
Sebaliknya, kata Dr Asri, Raja-Raja Melayu bukanlah Nabi yang maksum sehingga tidak boleh dikritik.
“Sedang
para al-Khulafa al-Rasyidin iaitu Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali yang
jauh lebih mulia daripada sultan-sultan pun dikritik dan dibantah oleh
rakyat mereka.
“Namun mereka menjawab dengan penuh
amanah, wibawa dan mereka tidak membunuh pengkritik mereka. Bahkan
berterima kasih,” katanya dalam satu kenyataan media.
Menurut
Dr Asri, ada beberapa kejadian yang sahabat tidak bersetuju dengan
cadangan Nabi Muhammad SAW dan membantah keputusan baginda seperti yang
berlaku ke atas Umar ketika perjanjian Hudaibiyyah. Namun, tambahnya,
Nabi tidak membunuh beliau.
Justeru,
katanya, cadangan beberapa pertubuhan bukan kerajaan dan pemimpin
politik agar golongan yang mencadangkan pengkritik Raja-raja Melayu
dihukum gantung, sebenarnya lebih hina dan besar dosanya daripada
menggalakkan pemerintah berzina, atau berjudi atau minum arak atau
semua maksiat yang lain.
Dosa besar
“Ini
kerana, nyawa dalam Islam amat berharga dan haram ditumpahkan tanpa
sebab yang sah. Cadangan ini bererti menggalakkan pemerintah membunuh
orang tanpa sebab yang diizinkan oleh Allah dan Rasul. Dosa membunuh
dalam Islam lebih besar dari dosa zina, arak, judi dan lain-lain,”
katanya.
Menurut Dr Asri, baginya, pencadang hukuman tersebut adalah pengampu yang melebihi had.
“Jika
dia Muslim, dia seorang yang 'kering perasaan' dan tidak takutkan Allah
mengenai 'darah orang lain'. Mungkin dia berhujah dengan undang-undang
yang dia fahami sehingga dia lupa syariat Allah yang Maha Tinggi yang
mengharamkan ditumpah darah dan nyawa manusia tanpa sebab yang sah di
sisi syarak.
"Wajib dia bertaubat dan menarik balik cadangan tersebut,” katanya.
Pada
3 Januari lalu, dua pertubuhan bukaan kerajaan - Gerakan Anti
Penyelewengan Selangor (Gaps) dan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia
(PERKASA) mahu ADUN Seri Muda dari PKR,Shuhaimi Shafiei dihukum gantung
kerana didakwa cuba mencetuskan “peperangan ke atas Raja-raja Melayu”.
Shuhaimi
antara lain, dalam blognya menulis - jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri
Selangor tidak memerlukan perkenan Sultan Sharafuddin Idris Shah dan
sebaliknya ia adalah di bawah bidang kuasa Majlis Mesyuarat Kerajaan
Negeri dan baginda seharusnya bertindak berdasarkan nasihat majlis
berkenaan, bukannya berkecuali.
Malah, Shuhaimi didakwa seolah-olah turut memberikan amaran kepada institusi beraja Selangor supaya tidak berterusan bertindak membelakangkan majlis mesyuarat berkenaan atau terpaksa berdepan dengan gelombang kebangkitan rakyat bagi menentang pihak istana.
Malah, Shuhaimi didakwa seolah-olah turut memberikan amaran kepada institusi beraja Selangor supaya tidak berterusan bertindak membelakangkan majlis mesyuarat berkenaan atau terpaksa berdepan dengan gelombang kebangkitan rakyat bagi menentang pihak istana.
Sumber dari:http://www.malaysiakini.com
Dicatit oleh :Orcu Sengeh :-)
Ahad, 2 Januari 2011
JANGAN LUPA KERANGKUSAN ATASAN
Bekas mufti Perlis Prof Madya Dr
Mohd Asri Zainul Abidin mengingatkan golongan agama supaya tidak
"menyempitkan Islam dalam batasan yang terhad", dengan melupakan
'kerakusan' sesetengah golongan atasan, seperti dalam isu kenaikan
harga barang.
"Jangan hanya ceramah agama di media elektronik dan cetak sekadar menekan orang bawahan semata, tetapi melupai 'kerakusan' sesetengah golongan atasan.
"Ceramah (disampai) dalam isu yang remeh temeh tetapi membiarkan rakyat hidup dalam (suasana) keadilan sosial yang tidak seimbang.
"Para penceramah jangan sekadar 'guna agama untuk cari makan', tetapi hendaklah agama berfungsi dalam menegakkan hak dan keadilan," katanya.
Dalam satu kenyataan hari ini, ulama muda yang terkenal dengan kelantangannya itu turut mengingatkan golongan peniaga supaya beretika dalam perniagaan.
"Kerakusan peniagaan akan merosakkan merosakkan negara dalam jangka masa panjang dan akhirnya tiada pihak yang dapat hidup senang. Bagi yang muslim, hendaklah mereka bertakwa kepada Allah dalam urusan perniagaan mereka," katanya sambil menyeru media massa turut aktif menentang kenaikan harga barang.
Mengulas peranan rakyat pula, Dr Mohd Asri berkata, jika golongan itu tidak memprotes dari awal, tahun baru ini bakal menyaksikan kenaikan harga barang yang membimbangkan.
"Kesannya akan dirasai oleh rakyat bawahan terutama mereka yang berpendapatan rendah. Para peniaga di pelbagai peringkat akan mengambil kesempatan dalam hal ini."
Beliau juga menekannya beberapa perkara dalam kenyataannya itu, antaranya:
"Jangan hanya ceramah agama di media elektronik dan cetak sekadar menekan orang bawahan semata, tetapi melupai 'kerakusan' sesetengah golongan atasan.
"Ceramah (disampai) dalam isu yang remeh temeh tetapi membiarkan rakyat hidup dalam (suasana) keadilan sosial yang tidak seimbang.
"Para penceramah jangan sekadar 'guna agama untuk cari makan', tetapi hendaklah agama berfungsi dalam menegakkan hak dan keadilan," katanya.
Dalam satu kenyataan hari ini, ulama muda yang terkenal dengan kelantangannya itu turut mengingatkan golongan peniaga supaya beretika dalam perniagaan.
"Kerakusan peniagaan akan merosakkan merosakkan negara dalam jangka masa panjang dan akhirnya tiada pihak yang dapat hidup senang. Bagi yang muslim, hendaklah mereka bertakwa kepada Allah dalam urusan perniagaan mereka," katanya sambil menyeru media massa turut aktif menentang kenaikan harga barang.
Mengulas peranan rakyat pula, Dr Mohd Asri berkata, jika golongan itu tidak memprotes dari awal, tahun baru ini bakal menyaksikan kenaikan harga barang yang membimbangkan.
"Kesannya akan dirasai oleh rakyat bawahan terutama mereka yang berpendapatan rendah. Para peniaga di pelbagai peringkat akan mengambil kesempatan dalam hal ini."
Beliau juga menekannya beberapa perkara dalam kenyataannya itu, antaranya:
- Jika kerajaan tidak mengambil langkah yang berkesan dalam mengawal kenaikan harga barang, bererti slogan 1Malaysia: "Rakyat didahulukan" bermaksud rakyat didahulukan menanggung beban hidup, sedangkan pembesar negara dan istana terus kemewahan.
- Rakyat juga mesti menjadi pengundi yang bijak dan bersedia menghukum pihak yang membiarkan kenaikan harga barang dan 'mengumpulkan' kekayaan negeri atau negara dalam kalangan mereka sahaja.
- Rakyat mesti menjadi pembeli yang bijak memilih kedai atau pasaraya.
Catatan Oleh: Orcu Sengeh :-) Sumber dari: malaysiakini
Langgan:
Catatan (Atom)